Genus debatt i Kvällsöppet

Nu har jag sett att de pratat om genusarbete i förskolan på kvällsöppet, debattprogrammet på fyran. Motståndare till genusarbete får det att framstå som att genusarbete handlar om att alla flickor bara ska få leka med bilar och att alla pojkar bara ska få leka med dockor. Det är inte det de handlar om, det handlar om att alla barn ska få leka med allt(fast inte vapen tycker jag personligen). Och det handlar om att barnen inte ska bemötas olika beroende på om de har en snopp eller en snippa mellan benen.
¨
Det finns undersökningar som visar att vi har olika tonläge och pratar olika beroende på om vi ser en bebis i rosa eller blå sparkdräkt. Det handlar inte om att barnen inte får veta om de är flickor eller pojkar. Alla barn kommer förhoppningsvis märka om de har en snopp eller en snippa mellan benen.
¨
Det handlar om att ingen människa kan klä sig som de vill. Det är inte vanligt att vi ser män klädd i klänningar exempelvis. Tomas di Leva kan ju ha det förstås, fast sedan vet jag inga fler med snopp mellan benen som klär sig i klänning, kjol eller tunika.
´
Jag vet att det finns munk-klädslar som liknar klänningar, och jag vet att det finns kilt, men jag tycker att det är jämnställt när jag träffar på män och pojkar ute på byn och på affären med kjolar och klänningar. Då skulle jag vara nöjd och glad! =) När även det är accepterat för män, och när män får gråta, när fler kvinnor är chefer och massa andra saker!
´
Vem är hen? frågar sig både vissa i kvällsöppet och mitt hjärta. Det kan vara både han och hon och det kan vara du och jag, det kan vara den ofödda i magen. En sockerbagare kan vara en hen, för det spelar inte någon roll om sockerbagaren är en han eller en hon. Kim i barnboken kan vara en hen, för det spelar ingen roll om Kim pinkar med en snopp eller en snippa.
´
Ja, va ska vi säga om ungen undrar vad sockerbagaren pinkar med då? Ja, vad tror du? kanske vi kan säga.
Vad vet jag, jag har ingen unge att läsa hen-barnböcker för än.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: