Snopp eller snippa, stark eller fin.

För någon vecka sedan var jag och mitt hjärta på Röda korset för att titta på kläder och då fastnade jag vid de söta barnkläderna, när jag frågat efter priser kom en av dem som jobbade där fram till mig och fråga om det var till en flicka eller pojke, det är till både och sa jag då. Det har fötts både pojkar och flickor i min närhet den senaste tiden fast det var inte vad jag ville säga.
Det är till en tvåkönad.. Näe utan det är till ett barn som jag inte vill ska bli begränsad pågrund av sitt kön..
Det blev röda och vita kläder, till ett litet snoppbarn. =)


HM,s hemsida kan du blandannat välja på detta;

Toppar/T-shirts för pojkar i storlek 86-128


Toppar/T-shirts för flickor i storlek 86-128


Om tröjorna för pojkar som jag lagt upp bilder på här ovan kan jag läsa att det är långärmade t-shirt i mjuk tvättat trikå och ekologisk bomullstrikå. Om tröjorna för flickor som jag lagt upp bilder på här ovan kan jag läsa att det är kort och långärmade toppar i stretchig trikå. Stråveck, spets, knäppning upptill, slejf och knapp på armarna.
Jag lyckades tydligen inte välja någon tröja som är mjuk till flickorna, fast fina tillbehör är ju alltid bra att ha som tjej.. Fina hårband och grejer i håret så att Lina 3år vet när hon kommer hem från förskolan att det viktigaste i världen är att hon är fiiiiin!
Ladydahmer har skrivit ett bra inlägg i ämnet =) Hon skriver om att PLUS uppmärksammat ämnet barnkläder och upptäckt att tjejkläderna är mindre i samma storlek som pojkkläderna, flickorna får mindre rörelsefrihet vilket gör det svårare för flickor att klättra i träd och hoppa omkring. Stillasittande lek uppmuntras.
Här är en bild lånad från Natashjas blogg som visar skillnaden i klädstorleken för flickor och pojkar.
Det är inte så lätt att bestiga berg, hänga upp och ner och gunga med en klänning liksom..
Fast det verkar inte så många hålla med om.
  • Jamen vadå? det går ju till överdrivt ibland det där med Genus.
  • Det är ju inte samma stil för pojkar som flickor, de pösiga byxorna hade inte matchat det där linnet, mummel mummel.
  • Får inte pojkar vara pojkar eller?
  • LÅT POJKAR VARA POJKAR OCH FLICKOR VARA FLICKOR.
  • Ska inte min dotter få ha klänning om hon sååååååååååå gärna vill det?
Suck..
Lär du din dotter att det viktigaste i världen är att vara fin, låt henne leka med barbiedockor med sjuka ideal, fast kom då inte och gråt när hon börjar banta i 7års åldern eller börjar skär sig i tonåren för att hon inte är nöjd med sig själv. Inte ser sig själv som tillräckligt bra. När hon lärt sig att det viktigaste är att vara fin, och blivit nertystad under hela sin uppväxt. Kom då inte och gråt när det kommit fram att hon blivit uttnyttjad i flera år utan att stå emot.
Och visst, lär du din son att han är störst och starkast. Att han får busa och härja för pojkar är ju pojkar. Låt han leka med vapen och låt han leka krig, låt han ta ordet och få lära sig att han är störst och viktigast. Fast kom inte och gråt när han gjort något våldsbrott eller skadat andra människor.
Det kan låta överdrivet, fast annars är det ju ingen som lyssnar, ingen som förstår tanken.
Män utför fler våldsbrott. Kanske det också är så att män inte vågar anmälda när de blir utsatta. Oj vad konstigt när pojkar hela sina liv får höra att de är en fegis som inte vågar slåss och att gråter, det gör flickor.

Om ett barn ramlar och slår sig;
Upp och hoppa Henrik!
Nämen Ojsan hur gick det Isabelle. Ska jag blåsa?
första pojkbilden  Långärmad t-shirt i mjuk tvättad trikå med tryck fram.
randiga pojktröjan Långärmad t-shirt i mjuk ekologisk bomullstrikå. En randig och en enfärgad.
pojk t-shirten med mönster Tryck fram.
rosa flicktshirt Kortärmad topp i stretchig trikå.
rosa långärmade Topp med trekvartslånga ärmar. Stråveck, spets och knäppning upptill. Slejf och knapp på ärmarna.
svart t-shirt Långärmad topp i stretchig trikåförsta pojkbilden  Långärmad t-shirt i mjuk tvättad trikå med tryck fram.
randiga pojktröjan Långärmad t-shirt i mjuk ekologisk bomullstrikå. En randig och en enfärgad.
pojk t-shirten med mönster Tryck fram.

rosa flicktshirt Kortärmad topp i stretchig trikå.
rosa långärmade Topp med trekvartslånga ärmar. Stråveck, spets och knäppning upptill. Slejf och knapp på ärmarna.
svart t-shirt Långärmad topp i stretchig trikå.
Andie - med pyret i magen

Jag håller med dig om att det är bra konstigt att det inte finns BARNkläder utan flick och pojkkläder. Helt sjukt anser jag. Genus för mig handlar dock inte bara om kläder även om det är en del av det, det handlar mer om hur man bemöter ett barn en individ. För övrigt brukar ju Röda Korset vara ganska duktiga på att inte sortera upp pojk och flickkläder fast det kanske beror på vart i landet man bor iofs.

PUBLICERAT DEN 2011-12-19 KLOCKAN 07:34:02
BLOGG: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: