Min kommentar i en debatt som jag hittade till...

Tack vare Mandragora :)

Jag vill bara börja med att säga att jag inte tycker att någon är en dålig förälder! Som folk verkar tro att man tycker för att man pratar om och tycker att genus är viktigt. Jag tror att alla försöker att göra det bästa i sin situation och med den kunskap man besitter. Vissa människor vill dock absolut inte lyssna och babblar bara på om att Genus är så jävla överdrivet hit o dit och att det är ett i-landsproblem. Könsskillnader tror jag faktiskt inte är så jävla i-lands problem.

Länk till inlägget med kommentarerna som jag här under svarar på! :)


Jennie N – mamma till Wilmer
Nej du är inte en sämre mamma för att du klär din pojke i det du valt att kalla pojkiga kläder. Men genus handlar inte bara om kläder. Det handlar om att man bemöter ungarna olika från den dag dem föds, o puttenuttiga lilla ##### och starka stora #####. Ungefär. Det har till och med gjorts studier i att människor använder olika röst eller tonläge eller vad man ska säga till barn beroende på om de hade en rosa eller en blå sparkdräkt på sig. Detta har jag läst i en bok som heter ”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.” som är skriven av Lotta Snickare och Liza Marklund.

Det handlar om att pojkar och flickor tar olika mycket plats i barngrupper och i skolan. På en förskola hade de satt upp en film kamera för att se om barnen blev olika behandlad och resultatet blev skrämmande. Pojkarna fick mer hjälp att klä på sig medans flickorna fick klara sig själva och vara duktiga. Flickor mognar snabbare sägs det. Jag undrar om vi mognar snabbare naturligt eller om det bara blir för vår uppfostran. Vi ska vara så jävla söta och gulliga med våra rosa och ljusa, ömma och figursydda (redan på småbarnsavdelningen) kläder, som man inte kan klättra i, det vill säga vi ska vara lugna och sansade. Vi ska bädda ner alla våra små bebisar. Pojkarna däremot dem är ju bråkiga och stökiga ”du vet pojkar”, och de har mörka kläder som man kan hoppa i leran i. De har action gubbar som slåss och om pojken ramlar och slår sig, det gick väll bra. Om flickan ramlar Näääämeeeen hur gick det?

Jag tror även det var i boken som jag läste om att på dagis eller förskolan heter det väll så sitter flickor och pojkar oftast varannan, och att pojkarna bara behövde göra ett grymtande ljud och trycka armbågen i sidan på flickorna så skickade dem ketchupen eller majsen eller vad fan det nu må vara som ungen vill ha.

Jag tycker att, om du är intresserad av det jag skrivit, eller i alla fall vill förstå vissa feministers eviga ältande om Genus bör läsa boken ”Ge ditt barn hundra möjligheter istället för två” Och än en gång Jag säger inte att du eller någon är en dålig Mamma eller Pappa för att ni inte läser denna bok. Den är bara ett väldigt bra tips!


Rasmus…

Det handlar inte om att avköna ungarna, vi ska inte direkt klippa av snoppen på pojkarna eller sy igen snippan på flickorna. Det handlar om alla förväntningar på könen. Det handlar om att ungarna inte ska behöva identifiera sig med dessa förväntningar. Och att könsneutralt för vissa av oss, här i vår del av världen är viktigt är väll inge konstigt. Bara för att kvinnor i vissa länder inte har rösträtt kan ju inte vi åka dit och göra något åt det direkt. Vi får ju fippla på och argumentera om det som är behövligt i vår del av världen. Vilket är att få det mer jämställt och säg nu inte att vi är jämställda. Visst har vi det mer jämställt än i vissa andra länder och än vi haft det tidigare men vi kan även få det mer jämställt! Jag tycker inte att du är en dålig Pappa heller om du har någon unge om du nu skulle få för dig det.


Milli angående kommentaren 25 augusti klockan 09:52
NEJ du är inte heller en dålig Mamma. Vi har bara inte samma värderingar.
Ingen människa är könslös. Man har ett kön, men man kanske inte är eller blir uppfostrad till att vara på ett speciellt sätt. Visst har vi olika styrkor och svagheter som människor, inte som man eller kvinna. Eller du kanske tror att man är inprogrammerad att generellt sett vara bättre på att planera och på att ta hand om hemmet om man är kvinna. Att man som man, oj fan vad mycket man det blev. Men att en man per automatik är dålig på att ställa undan grejer och har ett jävla dåligt minne vad gäller o slänga strumpor i tvätten o så. Det där fenomenet är ungefär som barn som har dålig hörsel om man säger åt dem att inte göra något.

”Men varför skapa problem och tjabb om så ointressanta ämnen, det finns så mycket viktigare att bry sig om.”

DETTA ÄR ETT PROBLEM! Och jag som många andra tycker att detta är ett väldigt intressant ämne. Jo det finns mycket annat viktigt att bry sig om också. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Bara för att jag sitter här idag och kommenterar i en debatt angående Genus behöver ju inte det betyda att jag inte kan tänka på att göra miljövänliga val, som jag också tycker är viktigt eller ser till att mina räkningar bli betalda. Det behöver ju inte per automatik heller betyda att jag slutar kasta skräp i naturen eller börjar tvätta mina kläder i vanligt tvättmedel.

Grejen är det att det inte är feministerna eller de genusmedvetna, från vad jag sett som trycker ner andra. Det är ju vi (om jag kan kalla mig det), som får kommentarer om hur hemskt och fel vårat sätt att tycka och tänka om uppfostran är.

Du skriver om att trycka ner andra. För det första är inte jag så bitter, jag är bara ge-andra-kunskaps-kåt. Men nej jag är inte super nöjd med mig själv, jag tycker magen är för stor och röven för liten, valkarna under bh bandet tycker jag inte heller om. Men undrar om det kan ha med vår världs utseendefixering att göra? Detta jävla barbiedocka, prinsessa ideal. Fast jag har fint hår, har dreads och ansiktet är det inte heller nå större fel på, tycker att jag ser okej ut även utan mascara, och det är jag nöjd med! 

Och för gudsskull, eller din, få folk att fortsätta med klänningar så man inte kan klättra eller hoppa i vattenpölar, lerpölar som flicka…

Hoppas bara inte att din dotter inte kommer hem ledsen för att hon tycker att hon är ful eller tjock och inte passar in. För att de starkordade pojkarna skrikit efter henne i korridoren, eller ännu värre, viskat och tisslat och tasslat. Och Jag hoppas även att din son inte kommer hem besviken för att han blev skrattat åt när han grät åt den sorgliga filmen. Eller blev mobbad för att han kanske börjar gilla rosa eller börjat balett eller ridning.

Och jag hoppas för dina barns skull att det inte kommer spela någon roll för dig eller din partner om din son vill börja i balett istället för fotboll, eller om din dotter kommer hem och säger att hon vill raka av sig håret, börja spela hockey eller köra formell1.  Kram till dig.


Till anonym eller Emsan angående inlägget 25 augusti klockan 12:40
Vi kallar inte varandra dåliga föräldrar. Vi vet att alla har olika kunskap och värderingar.
Jo du har rätt i att alla gör det som man tror är rätt. Det jag i alla fall vill få folk att förstå med Genus är att det inte är speciellt invecklat eller konstigt, och jävligt viktigt! Jag vill lära människor inte hacka ner på dem med mindre eller ingen kunskap i ämnet! 

Jo visst du kanske tycker att detta är ett i-landsproblem, men tycker du då att vi här i Sverige bara ska sitta och debattera om att människor i andra länder inte har vatten och mat, eller får vi kanske debattera om det som faktiskt är viktigt här i vår del av världen?

Jag säger det en gång till, skrev väldigt mycket om detta i svaren till Jennie N och Rasmus. Detta handlar om så mycket mer än bara rosa, blått och kläder.

Det handlar inte om att pojkar och flickor ska byta kön eller bli som ett o samma. Det handlar om att ge ungarna möjligheter att utvecklas och få så många valmöjligheter som möjligt. Om jag gör på ett visst sätt med mina framtida barn kommer ändå de flesta andra, släktingar, bekanta, läkare och vårdpersonal och kanske till och med en och annan outbildad inom genusområdet pedagog säga och tilltala mina barn som flicka eller pojke. Har hon en spindelmannen dräkt på sig kommer hon kunna flyga i taket i någons armar, hon kommer kunna flyga och resa sig högt. Hon kommer kunna busa och skrika, ta plats och klättra. Men i prinsess klänningen, får hon vänta på prinsen, som i alla jävla prinsess sagor och det blir svårt för henne att klättra i klätterställningen, och i sandlådan blir man ju skitig så hon får nog stanna på marken i så fall och sitta på en bänk vid lekparken och fika eller något, och akta då så det inte blir saft på klänningen. Men lite pyssel kan hon ju syssla med, rita en teckning eller göra ett halsband. Fast det kan ju också vara kul, men i jämförelse?


Sedan skulle jag vilja ge cred (visst säger man så? Positiv respons liksom) till E angående inlägget 24 augusti klockan 20:48. Också vill jag ge positiv respons till Natashja för att du alltid skriver så fruktansvärt bra och kan behärska dig.

Ursäkta mig för svordomarna, alla jävla som har hamnat i texten. Det bara blir så ibland när jag är upphetsad eller vad man ska kalla det! Debattsugen. Jag brinner för detta och har nyss börjat barn och fritidsprogrammet på gymnasiet för jag vill jobba med barn och hjälpa till att lära ungarna det vissa föräldrar inte kan eller är intresserad av hemma.

Det handlar inte om att Jag vill tvinga människor att tycka som mig, jag hatar tvång. Det handlar om att fylla er med så mycket kunskap att ni börjar brinna för detta lika mycket som mig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: