Pro-ana och Pro-mia

Jag läste om något jag inte hört om förut, Pro-Ana. Det är ett fenomen när människor inte anser sig lida av sjukdomen Anorexi utan anser att det är deras livsstil, något de valt själva. Eller något liknande om jag förstått det hela rätt.

Hittade den här bilden;
Bildlänk
´
Jag mår dåligt när jag hör om att andra människor mår dåligt. Jag mår dåligt när jag får veta att människor svälter sig. Nu känns tanken på att fasta bara skrämmande, fast jag har ju tänkt göra det för att rena kroppen, inte för att gå ner i vikt..
´
Jag tror att detta fenomen eller vad jag ska kalla det finns pågrund av de ideal vi har här i vår del av världen. Jag känner mig lite ställd just nu och vet inte riktigt vad jag ska skriva. Eller jo, alla duger inte bara som de är. Alla är helt perfekta som de är så länge kroppen mår bra. Så länge kroppen fungerar som den ska.
´
Jag tycker att det är hemskt att människor svälter sig själva frivilligt, när det redan är superduper smala. Visst, jag kanske inte har någon rätt att påpeka andras vikt, fast när jag bryr mig om andra människors hälsa kan jag väll få göra det ändå?! Att svälta sig kan inte vara bra. Känner du att du behöver prata om någonting vad som helst, och inte har någon att göra det med är det bara att skriva till mig. Jag skulle vilja hjälpa alla människor i hela världen som mår dåligt, fast jag är ingen superwomen, eller på sätt och vis kanske jag är det, fast jag har fått höra att det inte är mitt ansvar och att jag ska kunna rädda allt och alla. Fast jag kan försöka med det lilla jag kan.
´
Jag tänker på Sofia nu igen, hon mådde också dåligt, fast då berodde det ju på mobbning.. Jag vill inte att människor ska må dåligt. Jag vill inte att det ska behöva sluta med det som det slutade med i Sofias fall, självmord. Jag vill kunna hjälpa, så om någon någongång behöver prata med någon så finns jag.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: