Barnmodeller, rakade ben, smink och gråtande barn.



Igår såg jag det omtalade programmet
"Mammor och minimodeller" på tv3play, det var hemskt fast ändå vill jag följa det och se vad för tok som kommer att hända.

En liten flicka rakade benen, och mamman uttryckte det som att dottern "ville kunna använda shorts". Hallå?! Alla människor kan använda shorts, män som kvinnor, håriga och rakade. Under Sommaren som kommer ska jag nog inte raka benen, jag ska visa främst min kusin dotter och alla andra i min omgivning att kvinnor också har hår på sin kropp.

Jag kanske är lite av en hårfantast, jag tycker att det är häftigt och snyggt med hår under armarna på både kvinnor och män. Själv fick jag röda prickar och ont när jag rakade mig under armarna så jag har slutat med det.

Tror att en orsak också kan vara att jag sett på LadyDahmer som inte rakar sig, hon är så stark och hon har nog på sätt och vis hjälpt mig så att jag också vågat skippa rakhyveln. Benen har jag inte heller rakat på ett bra tag, fast de har jag faktiskt större komplex över, och nu efter att jag sett denna lilla flicka så tänker jag faktiskt skita i mina egna komplex för hår är inte något att skämmas över, hår är väll det naturligaste som finns, annars hade vi väll fötts hårlösa, inte sant??

Det är är Natashja som bloggar på http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/




Oj, jag tappade visst tråden lite grann så jag återkommer till programmet, en av flickorna som var med satt och berättade att hon ville bli "djursköterska" när hon blir stor, då hör vi mamman ropa i bakgrunden, "Men varför är du med i det här programmet?", då säger dottern "Du ska vara tyst".

Det känns lite som att dottern inte får ha sina egna drömmar där, fast vad vet jag, jag är inte med dem i det verkliga livet. Fast mamman kändes riktigt bestämd över att dottern skulle lyckas i livet, om jag inte blandar ihop den här flickan och mamman med någon annan i programmet.

En till av flickorna ville också arbeta med djur när hon blir större, hon ville bli veterinär och modell. Jag undrar om flickorna senare blir uppmärksammade om att det faktiskt förekommer djurförsök inom kosmetika industrin. För er som sminkar er så hittade jag precis en länk till en lista över kosmetika som inte testats på djur.

http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/exempel-pa-djurforsok/kosmetikatester/lista-kosmetika-inte-djurtestats.php

Det är ju bra, fast jag tycker att ni även bör tänka på att endast använda ekologiska varor, även på smink. För genom huden åker verkligen kemikalier och olika saker in i kroppen.

Tappade tråden igen, nu ska jag försöka att bara skriva om programmet. En av flickorna sminkade sig, "för att hon ville det", deklarerade hennes mamma. Ja, fast det är ju inte så konstigt om flickorna får lära sig att det viktigaste är att vara fiiiina och får se att mamma sminkar sig varje dag. Det är sorgligt tycker jag, att så pass små barn sminkar sig för att vara fina.

En av mammorna i programmet verkade ju faktiskt lite halv vettig eftersom att hon ansåg att så unga barn inte behöver smink, inte förrän de är 12-13år tror jag hon inflikade efteråt. Ska de va så ska de va, jag skiter i åldern på ungarna, de ska inte behöva känna att de behöver smink för att "vara fina" i överhuvudtaget, inte heller om de tagit sig upp i åldrarna 12-13år..

Jag vet att jag själv använda smink i den åldern, jag tror det kan bero lite på att jag sett Mamma, Moster och mina två kusiner sminkat sig när de skulle vara fina. Jag sminkade mig väll i något år, fast när jag gick i 9,an orkade jag inte mer, nu har jag sminkat mig vid några enstaka tillfällen, jag känner inte behovet av att sminka mig varje dag längre. Och det känns grymt bra, mindre kemikalier och gift för mig! =)

En flicka blev ledsen under plåtningen på "Cutekids-skolan", som ungarna blivit antagen till. Jag tror det berodde på mamman, och jag förstår att mamman säkert känner sig lite dum såhär i efterhand, och det kanske hon borde. Hon tog i alla fall till sig av kritiken som mammorna fick efter plåtningarna, eftersom att mammorna ska coacha ungarna i det de gör.

En mamma fick kritik om att dottern gjorde lite väl "vuxna poser" eftersom att det faktiskt var en barnmodell som söktes, det brydde hon sig inte om eftersom att dottern "gör ju som hon själv vill". Det var samma flicka som rakade benen, sminkade sig och fixa håret. 

En av mammorna lägger ner flera tusentals kronor varje månad på dotterns smink, hår och kläder. Denna mamma uttryckte det även som att dottern var hennes docka.. Barn ska inte vara nå jävla dockor, nej barnen ska få vara barn och se ut som barn...



Jag kan bara tänka mig hur svårt ungarna kommer kunna få det när de blir äldre, vilket självförtroende de kommer att få, när det får lära sig att det viktigaste är att vara fin, att bilderna blir bra liksom. På cute-kids skolan får ungarna lära sig gå på Cat-Walk och sedan posar ungarna framför kameran och massa annan skit!.

Det här står på Cute-Kids hemsida; 

"Det unika med Cute kids är att vi inte fokusera på utseendet, utan i första hand vill hjälpa våra elever att utveckla och stärka självförtroendet. Cute kids hoppas kunna vara ett steg mot bredare skönhetsideal och och är engagerad i strävan efter mångfald inom modeindustrin. Våra kurser är på barnens och ungdomars villkor och våra ledord är självkänsla och gemenskap."


Fast det spelar ju ingen roll om föräldrarna är utseendefixerade, egentligen.. Jag vet inte vad mer jag ska säga. Fast jag ska se fanskapet nästa avsnitt också, jag vill se om föräldrarna blir nå bättre..

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: