Holland ur ett Genusperspektiv =)

Jag sitter och skriver om Holland ur ett Genusperspektiv på skolan. Hittade en bra artikel om deltidsarbete och arbetslöshet och det som följer är lite uppgifter jag fick från artikeln som jag skrivit om i min skoluppgift. Jag tycker att det låter bra, fast nu vet jag ju inte om alla människor anser att deltidsarbete är det allra bästa. Men artikeln verkar bra i alla fall och jag tycker att ni bör läsa den! =)

År 2009 var andelen deltidsarbetande kvinnor 75,6% och andelen deltidsarbetande män var endast 23,8% i Nederländerna. I Januari 2010 så var arbetslösheten i Nederländerna 3,9% bland kvinnor och 4,1% bland männen. Sverige, Danmark och Finland har mycket lägre deltidsarbetande än i Nederländerna, och i de länderna är det betydligt högre arbetslöshet bland kvinnor, män och ungdomar.

Det bästa med Nederländernas deltidsarbete är att det ger en bättre balans mellan arbetslivet och det privata livet. En rapport från Unicef visar att barnens välbefinnande i Nederländerna är bäst av alla de 21 rika länderna som Unicef undersökt. Föräldrarna har kortare arbetstid och använder den tid som finns över till att ta hand om sina barn.

Nu ska jag skriva om nästa punkt, Könsroller, vilka förväntningar som finns på män och kvinnor i Holland! =)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: