Hej Sverigedemokrat

Min Insändare som jag skrev angående artikeln ”Vill förbjuda burka i Sundsvalls skolor” som jag såg i Dagbladet tisdag den 11 oktober 2011, publicerades i tidningen i Fredags.

Glad och stolt är vad jag är för att den andra artikeln jag skickar in också publiceras i tidningen! :D

Här nedan följer min insändar text men klicka er gärna in genom länken ovan för att kommentera insändaren på Dagbladets hemsida och för att kunna läsa människors lilla debatt där under. :)

Hej Sverigedemokrat

Angående att ni vill förbjuda burka. Er motion att ”klädseln är olämplig och oacceptabel inte minst då det gör det omöjligt för lärare att fastställa elevens identitet” håller inte, enligt mig.

Om du vet hur en lärare arbetar så vet du att han/hon ofta pratar med sina elever. Oftast pratar även eleverna tillbaka och är med i diskussioner i skol­an. Även om pojkarna pratar nästan tre gånger så mycket som flickorna.

Om en lärare har en elev så vet läraren oftast hur eleven pratar, Hör du någon människa på tv kan du även känna igen dennes röst. Allt som oftast! Fast visst kan det ibland finnas människor som låter väldigt lika. En lärare kan alltså fastställa identiteten, även om eleven bär burka skulle jag vilja påstå.

I Frankrike har användare av burka intervjuats om sina skäl att bära plaggen och ett av huvudmotiven är det samma som kristna nunnors avsikt med särkar och huvudduk, att genom sitt klädval söka en religiös renhet och samtidigt ta avstånd från konsumtion. Ett annat motiv är att vilja anpassa sig till en viss grupp, som salafismen.

Ett tredje argument var att burkan inger respekt och skänker heder åt användarna. En minoritet bland de tillfrågande användarna var även direkt tvingade till att använda burka.

Ett förbud är inte okej med tanke på Europakonventionen om mänskliga rättigheterna som fastslår allas ”rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet”.

Ett förbud mot burka skulle strida mot religionsfriheten och därmed mot de mänskliga rättigheterna.

Att ni föreslår ett förbjud mot tiggeri är förresten även det helt galet enligt mig. Om en människa inte har något så måste väl denna människa få be om pengar. Eller ni kanske tycker att människor som mist sina jobb inte ska få be om pengar på socialen heller? Hoppas att ni en dag får känna hur det känns.

Låt människor se ut och vara som de vill så länge de inte skadar varandra.

Maria Jonsson, 17 år
utan rösträtt men med en rätt att tala!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: