Mina tankar angående Kaffe och lite ekologiskt prat :)

Jag vill inte dricka Kaffe! Jag tycker inte att det smakar så jätte gott, bara om jag har mycket socker. Men jag tycker att det luktar gott! Den största anledningen till att jag inte vill dricka det är för att jag vill inte bli beroende av det. Det är så fruktansvärt många människor som är beroende av kaffe. Som inte kan kliva upp eller fungera under dagen utan kaffe. Och så vill inte jag bli! :) Dom skövlar ju massa regnskog också för att kunna göra det där jävla kaffet så det är ju ännu en anledning.

Det är ganska irriterande att man i vår del av världen är typ konstig om man svarar nej till kaffe. "Nehe har du inte börjat dricka än eller?" har jag ju fått höra några gånger. Jo jag har smakat men jag vill inte börja. Vänta bara ska du se, säger folk. "Måste jag börja eller?" ska jag nog börja säga, sådär snäsigt för är man inte otrevlig lär man ju inte tas på allvar. Då är man bara knäpp enligt vissa. Men jag är lite knäpp jag, eller annorlunda och jävligt mycket miljövän om jag får säga det själv :)

Jag vet att man inte kan göra allt. Ibland säger jag att jag inte gör på vissa sätt eller köper vissa saker just för miljöns skull, och ibland får jag då höra Ja men du gör så och så? med en idiotförklarar-ton. Jo vissa saker gör jag som inte är bra för miljön. Men jag försöker så gott jag kan! Att all mat säljs i onödiga plastförpackningar kan ju inte jag påverka exempelvis. Jag måste ju köpa mat ibland jag å :P

Frukt och sånt känner jag ibland också är onödigt att köpa med tanke på miljön, men jag köper inte så mycket frukt och grönt och om det finns köper jag svenskt eller ekologiskt odlat. Jag känner även att det är ju faktiskt nyttigt, så där står jag lite i valet och kvalet. Ekologiska bananer är nästan det enda jag brukar köpa :P

Som ni kanske märkt är jag inte snål angående miljön. Jag skiter i hur många kronor dyrare det är med ekologiskt, känner inte du dig alltför snål eller absolut inte har möjlighet till det kan väll du också göra det? ;)

Och du där, om du dricker kaffe. Läs lite om kaffets miljöpåverkan och sedan köper du ekologiskt kaffe istället, om du inte redan gör det, gärna kravmärkt också om det finns. Så kanske det blir lite bättre för dom stackarna som tillverkar det!

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: