Skolskit, barnmorska och gitarrspelande! :D

Igår kväll var jag ut i skogen och gick runt med lekis fröknarna. Dom ska ha ett äventyr för barnen och jag ska vara en tjej vid namn Saga som står och vinkar på slutet av berättelsen. Det var roligt att vara i skogen, kvällssol var det och myggorna hör ju till. Idag är det mindre kul från och till när det börjar asklia.

Igår kväll cykla jag hem till Pappa vid halv tolv tiden, bad han göra varmchoklad så fika jag det och en macka innan jag gick och la mig. :) Lyssnade på radion som Pappa alltid envisas med att ha på för att det inte ska komma nå tjuvar och stjäla något nere i växthuset. Hörde en Michael Jacksson låt och när jag hörde texten "all i wanna say is they don´t really care about us" så tänkte jag som jag gör för det mesta på skolan.. Allting är så jävla skit där! Det finns så flera negativa lärare som bara gör att man känner sig jobbig och skit, en har flera gånger sagt att hon längtar till att gå i pension, en orkar aldrig rätta saker, orkar inte ha några föreläsningar, skiter i om vi lär oss utan säger bara att vi ska ha prov på det. Vissa låter allmänt gnällig och sur och det är skit tråkigt om man har två lärare och dom är ovänner. Fyfan vad jag är less nu och jag tycker det ska bli helt underbart att sluta Fränsta skolan. När vi hade Emma som lärare då var fan allting bättre, henne saknar jag för hon brydde sig verkligen om oss, det vet jag att dom flesta i klassen håller med om. Det är så jävla kaos nu och massa vikarier hela jävla tiden, som inte vet vad vi ska göra, och som inte kan svara om man har några frågor till skiten dom delar ut. Jag kommer säkert sakna vissa i klassen ibland men det kommer säkerligen kännas mest skönt! :)

Idag är det Tisdag, vi hade besök av en barnmorska på skolan idag.
Hon prata om kondomer och ungdomsmottagningen och jag lärde mig faktiskt något nytt idag. Jag brukar inte vilja sätta på en kondom, jag tycker det är läskigt och pinsamt, men nu har jag i alla fall lärt mig att den kan gå sönder av att man drar på kondomen på snoppen för mycket, så att spermie bubblan inte finns typ. Det gör så att jag förstår varför så många kondomer gått sönder, fast det är ju killarnas fel, vem fan ska lära en vuxen kille det? Jag vågar inte säga något xD Jag tycker vi borde haft ungdomsmottagningsprat senast när vi fick börja ha sex i början av åttan eller något. För även om det flesta har sin sexualdebut typ nu så finns det fler som mig som har den tidigare och aldrig har hört något om något och kan vara blåst och tro att det är lugnt om han inte kommer i mig, bara för att killarna är blåst eller oansvarig. Jag tycker vi borde ha mer sexualkunskap i skolan, både för att jag tycker det är kul och för att det är viktigt att man lär sig vissa saker. Pratar om saker och sånt. Jag har själv aldrig vågat prata med mina föräldrar om sex och sånt, pappa för att han inte pratar och mamma för att hon blev vansinnig när jag skaffat p-piller för några år sedan. Jag försökte försvara mig med "är det inte bättre än att jag blir gravid?!" men hon tyckte inte att jag skulle ha sex i överhuvudtaget, det sket jag såklart i. Och jag tycker faktiskt inte hon gjorde riktigt rätt där. Aja. Men det jag tänkte komma till var ju att det kan vara bra om man pratar om saker i skolan, speciellt så att killarna får höra att det inte är nå fel på dom om dom exempelvis har sne snopp, att det tydligen är skit vanligt. För jag tror det är många killar som inte vågar prata om sånt. Eftersom att dom angående allt annat uppfostras till att inte prata. :P Mer sexualkunskap tycker jag vi ska ha!

Jag tycker även att det borde jobba yngre på barnmorskemottagningarna, för jag har hört historier om tanter som jobbat på ungdomsmottagningar som haft massa konstiga fördommar, exempelvis när en tjej frågat om hon fick göra ett hiv test hade barnmorskan frågat "om hon legat med någon utländsk?", "Nehe, Näe då var det ingen fara." Jag tror inte det skulle skada att barnmorskorna skulle bli lite uppdaterad i sin utbildning liksom, alternativt ta in nyutbildade barnmorskor. Anledningen till att jag tänker på det här är för att barnmorskan som kom idag sa just att det jobbade människor som jobbat länge där, att dom hade det som målsättning, människor "som varit med ett tag", som hon uttryckte det. Jag kan ju även berätta att jag aldrig träffat en glad barnmorska utan bara folk som pucko förklara en om man frågat något, typ. :P Jag har även hört historier om tjejer som blivit gravida och gått till ungdomsmotagningen som bara fått höra om alternativet abort och gjort det, och sedan ångrat att dom gjorde det. :/

Mamma frågade om jag ville spela en truddelutt på gitarren förut, jag brukar inte unna mig tid till att spela gitarr när jag har så mycket skolskit som ska göras, men nu unna jag mig det! :D Låten som vi fick att träna på kände jag inte igen och den verka tråkig så jag började öva på "Sånt är livet" låten istället, och det gick skit bra. Jag tycker det är grymt kul att höra framsteg, jag satt och spela i en timme kanske, men tiden bara rann iväg, och jag kunde höra hur bättre det blev :D

Nu ska jag gå och möta Agnez, vi ska äta på pizzerian, jag ska ta en go´sallad! Hejhopp 8D

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: