Frukt och grönt :P

Ikväll har jag varit datanörd, som vanligt. :P Jag har hittat en sida som leverar ekologiska råvaror till dörren, har varit in på sidan en gång förut. Skulle vilja handla därifrån när jag flyttar hemifrån, om vi har råd vill säga. :)

Jag läste där om hur man ska förvara olika saker och då hittade jag några intressanta grejer som jag inte hade en aning om som jag tänkte att jag kan dela med mig av om det är någon fler som inte kan :P

Röda och gula paprikor börjar sina liv som gröna och byter sedan färg beroende på sort och mognadsgrad. Röd paprika har därför ungefär hälften så lång hållbarhet som grön. Paprikan är känslig för stötar så hantera den varsamt! Paprika skall förvaras svalt men inte kallt +7 - +12° C.
Tomater ska förvaras i en skål på köksbordet och gärna tillsammans med bananer, då de stimulerar mognaden av varandra. Tomater som förvaras i kylskåp, mister smak och mognaden stoppas.
Avokado förvaras bäst i rumstemperatur. Det är särskilt viktigt för omogen avokado, för om de förvaras i kylskåp så hindras frukten från att mogna och ger den dessutom mörka fläckar. Avokado producerar mycket ethylen när den mognar precis som tomater och bananer. De kan därför påverka varandra genom en snabbare mogningsprocess om de ligger tillsammans.
Är bananerna lite omogna, mognar dom snabbt tillsammans med antingen andra mogna bananer eller med tomater och avokado.
Gurkan är känslig mot etylengas och kan bli mjuk och gulaktig om den förvaras länge tillsammans grönsaker som producerar mycket av denna gas t: ex avokado och tomat.
Tänk på att äpplen utsöndrar etylen som kan påverka mognadsprocessen hos andra frukter och grönsaker. Lägg dem därför för sig själva.

källa årstiderna.com :)

Nu ska jag nog gå och lägga mig, känner mig riktigt trött. Godnatt :)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: