Insändare

Idag så är min insändare med i Sundsvalls tidning! Jag är så grymt glad! :D



Nu tänkte jag publicera den här också. :p

Det finns människor som inte har något hem eller pengar till någonting. Och så finns det människor som lever bra och kanske till och med lite lyxigt. Det finns egoistiska och snåla människor.
En man kommer fram till dig i tunnelbanan och tigger efter pengar, du tycker att han ser påverkad ut och tänker att han säkert ändå bara kommer att köpa alkohol för pengarna.
Men vad gör det egentligen? Han behöver säkerligen pengarna mer än du, för jag tror inte att man skulle gå fram till vilt främmande människor och tigga pengar om man inte verkligen behöver det. Han behöver säkerligen pengarna och han uppskattar dem säkert mer än du. En tjuga kan vara värt så mycket och en hundring rena lyxen.
För mig spelar det ingen roll vad tiggaren tänker göra med pengarna. Han behöver dem säkert mer än jag. Jag har redan allt som jag behöver, jag har ett hem och jag får mat varje dag, jag har kläder och jag har till och med råd att unna mig lite roliga saker ibland. Rena lyxen. Jag överlever helt enkelt utan den där tjugan, jag tycker att det är bättre att ge folk som tigger pengar, i stället för att de kanske ska begå ett brott, exempelvis råna någon. Men det är ju jag det, jag gillar att hjälpa andra och jag blir glad av att göra andra människors dagar bättre, även om det bara är för en liten stund. Jag blir lycklig om jag får vara en del av en tiggares enda bra och roliga stund under dagen.
Det finns människor som gjort dumma saker i sitt liv, men är de inte värda någonting alls för det? Vissa verkar tycka så och det tycker jag är så himla hemskt.
Alla människor är lika mycket värda tänk på det och sluta vara så egoistisk.
Maria Jonsson, 15 år

frida

Tänker som du jag med faktiskt, brukar ge tiggare pengar bara för jag får så dåligt samvete annars. Jag tycker det är bra, dom behöver det så mkt mer än t.ex. mig.

PUBLICERAT DEN 2009-11-08 KLOCKAN 14:41:23
BLOGG: http://fmsn.blogg.se/
joel

Vilken bra insändare shiiit!!!!! Du är ju typ bäst:P

PUBLICERAT DEN 2009-11-09 KLOCKAN 14:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: