Djur i fångenskap

Jag har nyss suttit och sett på en dokumentär som heter "En lycklig elefant", som handlar om en elefant som fick se sin mamma bli dödad och fick flytta till en man, David som startade upp en cirkus, där elefanten blev stjärna. När Flora som elefanten heter blev äldre märkte David att hon inte gillade att uppträda längre och han försökte få henne till ett bra liv, det gick inte att flytta tillbaka Flora till landet där hon kom ifrån och sedan hände de massa saker och tillslut får hon ett bra hem. Men då får inte David komma och hälsa på efter några besök eftersom att hon som äger Floras nya hem har kommit på att flora kan lida av posttraumatiskt stressyndrom. Det var sorgligt... Att inte Flora fick se sin David igen och att inte David fick se sin Flora igen.
´
´
Jag är ingen elefant expert så jag vet inte om det hade kunnat varit dåligt för Flora att träffa David igen, och jag tvivlar på det. I sluttexterna på dokumentären stod det i alla fall något i stil med att djur än idag fångas in och tvingas leva i fångenskap hela livet pga att vi vill gå på cirkus, zoo,n djurparker m.m.
´
Och detta är något som jag har funderat på förut, att jag inte skulle vilja visa mina framtida barn djur som bor i fångenskap, för det är inte det som är det naturliga. Då skulle jag hellre åka till något land där det bor elefanter och hoppas på att få se dem där, i frihet!
´
Det var även något som jag funderade på när jag var på cirkus för något år sedan med mitt kusinbarn, jag tänkte på djuren då också, den stressande irriterande musiken, alla för djuren okända människor och alla applåder och andra oljud. Näe, nu tycker jag att vi alla bör dra vårt strå till stacken för att minska ner på infångandet av vilda djur, gå inte på cirkus, djurparker eller liknande!!
´
Snälla?

´
Låt djuren vara fria!
´
Likadant tänker jag med vilda fåglar, jag tycker att det vore häftigt med en talande papegoja, fast de blir ju väldigt många år och de eller deras förfäder har blivit infångande från det vilda och säkerligen fått suttit i alltförtrånga burar och haft det jävligt dåligt, och jag vill inte stötta den industrin, så därför vill jag inte skaffa en papegoja, fast om jag skulle bo i djungeln skulle jag ju kunna börja lära någon eller några att prata! ;)
´
´
Det känns bättre och mer naturligt att fåglarna ska få må bra i det fria,
att fjädrarna ska kunna växa och inte skadas pga små burar och
att de inte ska kunna bli bortglömda och bara stå någonstans i någons hus i en bur.
Dit någon "måste" gå för att fylla på vatten och mata liksom.
Visst kanske vissa låter fåglarna leva fritt i hemmet,
fast det känns inte riktigt helt bra det heller!
´
Sedan är papegojor oftast så att de tyr sig till en i familjen, de kan vara svåra att ha i en parrelation har jag hört och läst och de kan bli väldigt avundsjuka om en får barn, och det hade ju jag tänkt skaffa i framtiden, och då vet jag inte om det skulle kännas rätt om jag inte har den tid jag haft för papegojan. Lite så tänker jag, nu behöver jag sova, Godnatt! =)

Bildlänk1Bildlänk2Bildlänk3
Anonym

det är ju olika individ till individ. vissa djur trivs med människor. Alla är inte elaka mot djuren, vi kan ju inte precis bara släppa ut dom nu. Vet djur som har det suveränt bra hos ägarna.

PUBLICERAT DEN 2012-01-25 KLOCKAN 23:13:23
Maria Jontasdotter

Jo visst är vi all olika, visst trivs säkert vissa djur med människor, fast vilda djur bör få vara vilda anser jag.



Näe vi kan ju inte bara släppa ut djur, fast vi kan ju försöka att inte stötta infångandet av nya vilda djur. Jag tror inte att en cirkus elefant kan ha det bästa möjliga livet som en elefant kan ha, jag tror inte djuren på djurparken hade tackat nej till att leva större och naturligt, fast det är bara vad jag tror!!

PUBLICERAT DEN 2012-01-26 KLOCKAN 21:30:20
BLOGG: http://annamariaericajonsson.blogg.se/
Johanna

Jag håller med, på sätt och vis, men på sätt och vis inte. Cirkusar har jag inte mycket för, men djurparker däremot, åtminstone svenska. Där ska djuren ha det så bra det går, och jag tror att de är lite viktiga för att utveckla förstående om djuren hos vanliga människor, och sålänge det sköts bra, med bra inhägnader så tror jag att djuren mår bra där. :)



Sedan, det här med naturligt... Alltså, det är ju bra och så, men vilda djur mår ju inte alltid särskilt bra. Många djur står och fryser i skogarna, rådjur som skurit sig på skare på snön, osv. Naturligt i all ära, men må bra är det långt ifrån alla som gör. :)

PUBLICERAT DEN 2012-02-06 KLOCKAN 22:54:44
BLOGG: http://jozelle.blogg.se/
Dan Syndrom

Inte ens Kolmården då? Det känns som om de faktiskt har ganska stor kunskap om djur. Det som är hemskt är väl isåfall delfinerna.



Men fågel som är den friaste djuret som finns typ, tänk att man sätter dem i burar,

PUBLICERAT DEN 2012-02-14 KLOCKAN 22:11:26
BLOGG: http://www.dan-syndrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: