Agne, Emil, Jill, Lisa, Hans och Maj-Britt...

människor som hade kunnat varit i livet idag.

Jag satt nyss och tittade runt lite på Aftonbladets hemsida också fick jag se en rubrik, Agne fick ingen ambulans - dog av magsår, och jag började mumla för mig själv; Inte igen, Vafan kan de inte skicka ut ambulanser för? Varför ska människor behöva dö??

Agne blev 65år.
´
Jag blir så ledsen, eftersom att det upprepas om och om och om igen. Nu var det visserligen inte så att Agne inte fick någon ambulans som rubriken sa. Nej, han fick en ambulans fast ambulanspersonalen tog inte in honom akut utan lämnade honom, och 30 minuter senare larmades SOS igen eftersom att det låg en livlös man utanför porten...
¨
För ett tag sedan var det Emil Linnel 23, som inte fick någon ambulans trots flera samtal om att han inte kunde andas, några timmar senare hittas han död i sin lägenhet med en brusten mjälte..
Tio dagar innan det var det Jill Söderberg 22 som inte fick någon ambulans trots att hon haft feber, frossa, domningar i armar och andningssvårigheter, hon hade ringt in fyra gånger under fyra dagar, den sista dagen varade samtalet i 15 minuter och senare samma dag dog hon. Av läkemedelsförgiftning pga. en blandning av två läkemedel, som leder till andningsnöd...
Nio dagar innan det var det Lisa Holm 83 som fick vänta på ambulans i mer än tre timmar efter att hon skadat sig i sin lägenhet. Hennes vännina Basti slår larm SJU gånger innan hjälpen kommer. Fast då är det redan försent, Lisas liv "gick" inte att rädda...
Åtta dagar innan det insjuknar Hans Sjöberg 68 och hans fru kontaktar SOS Alarm, hon blir hänvisad till akutmottagning och där viftas hennes vädjan bort. Tre dagar senare svimmar Hans vid sin frus fötter. Då skickas en ambulans, fast den gången var det också försent. Hans avlider av vatten i lungorna...
¨
I Juli 2010 fick Maj-Britt Cederman 84 ligga hemma i flera timmar på sitt golv i väntan på ambulans. Hon nekades ambulans men erbjöds sjuktransport efter några timmar. Väl på sjukhuset avled Maj-Britt.
Tänk alla dessa äldre människor, som kanske jobbat hela sitt liv och betalat skatt för att vi i Sverige ska ha en gratis välfungerande sjukvård och mycket annat, eller som trott att de betalat skatt för detta i alla fall. Som i slutet av detta liv får ligga ensam hemma trots rop på hjälp och avlida antingen hemma eller komma in försent till sjukhuset och avlida där...
¨
Det är så hemskt att tänka på allt detta, och jag önskar att jag kunde göra något, men vafan kan jag göra?? Vad ska jag göra för att vår sjukvård ska fungera, människor skickas hem eller får inte ens skjuts in. Människor avlider helt i onödan. Visst kanske det är svårt att veta om en människa verkligen behöver en ambulans eller om någon annan behöver den mer, fast som i Emils fall, han ringde in flera gånger för att han inte kunde andas, han hade andnöd men inte fan kom någon och räddade honom. Han fick dö ensam hemma han, i vårt land Sverige, som ska vara så jävla bra med gratis sjukvård.

Jag blir ledsen, jag vill inte att det ska vara såhär. Fast hur kan jag förändra?!?! :(

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: