Gifter i vår omgivning...

Jag har sett ett klipp från programmet efter tio, som jag tycker att ni bör se. Om farliga ämnen som finns omkring oss hela tiden. Jag blir både rädd och lite smått galen, för hur ska jag veta om min soffa är hälsofarlig eller inte, det finns säkert flamskyddsmedel och annat farligt i datorn som jag sitter och knappar på nu, är min bokhylla giftig? Mitt klickgolv, det måste vara giftigt.
Jag har blivit väldigt emot plastskit den senaste tiden. Vill inte förvara mat i plast, är besviken över att jag har så mycket bak-bunkar i plast, vill helst inte använda de tre plastglasen som jag äger heller.
Jag funderar lite på hur stor miljöpåverkan mitt dra på lakan som jag köpte häromdagen på IKEA har påverkat miljön redan nu, hur den odlats, hur den färgats, hur det skjutsas, vem som packat den, vem som odlad den, vem som färgat den. Sedan funderar jag över hur mycket jag och min kropp kommer att påverkas av gifterna i det. Imorgon ska jag i alla fall tvätta det tror jag, så att ämnen i det försvinner. Eller så kanske jag borde lämna tillbaka det och försöka få tag i något begagnat eller ekologiskt odlat..
Jag visste inte att plåtburkars insida är behandlat med något giftigt. Jag har inte tänkt på att det skulle kunna vara så. Nu vill jag inte äta alla de burkar med vita bönor i tomatsås som jag handlat hem, utifall att vi någon gång skulle få ett jätte långt strömavbrott..
Det där med att jag har massa burkar vita bönor i tomatsås hemma är en liten tvångstanke jag har, att alltid köpa med mig en burk hem, nu sedan jag hittade det på Willys, en ekologisk sådan, för utifall att det skulle bli strömavbrott så har vi alltid något att äta som inte skulle ligga i en frys eller stå i en kyl och gå åt helvete om vi har ett långt strömavbrott. Eller om det skulle bli som en bekant till mig sagt att han trodde att det skulle kunna bli, ett fenomen som heter Solstorm.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: