Kivi och monsterhund

fram_kivi_165x165.jpg

Nu har det kommit en barnbok som inte är skriven om han eller hon utan om hen. Om Kiwi som önskar sig en hund. Jag har själv inte läst boken så jag kan inte säga att den är bra, fast jag tycker att det är en riktig bra tanke, det är en av tankarna jag haft om när jag ska skriva en barnbok.

Att mina framtida barnböcker ska vara skriven om hen, inte alla kanske, för att kunna skriva "Kalle med klänning" och "Kalle som Lucia"- liknande barnböcker. Fast jag har tänkt på hen och har funderat på namn likt Kim som vi inte redan har ett bestämt kön på.

"Varje gång man skriver han eller hon får man ett kulturhistoriskt bagage att förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnlig och pojkigt/flickigt. Det är jätte skönt att slippa den biten", säger Jesper Lundqvist som skrivit boken, i ett pressmedelande.

Bilderna är på Sagolikt bokförlags böcker

När jag tänkt på framtida barnböcker har jag även tänkt att jag vill att de ska vara tryckta med tanke på miljön och FSC-märkt papper är något jag pratar om, nu när jag tittar på OLIKA,s förlags hemsida så ser jag att boken är FSC-märkt! =D Är det någon som är rik eller bara är väldigt snäll så får ni gärna köpa Kivi och monsterhund- boken till mig, så att jag vidare kan låna ut den till barnen i min närhet! =)

Vad är det för fel på att skriva han och hon då?, kanske du nu tycker. När vi får höra om det är en han eller en hon får vi automatiskt en tanke om hur personen ska vara. Det är skillnader på flickor och pojkar, jo det är sant, flickor har en snippa mellan benen och pojkar har en snopp. Sedan förväntas flickor och pojkar att vara olika.

Jag blir så tyst när människor ber mig förklara varför vi ska använda hen, vad det spelar för roll, varför människor inte ska få veta om det är en flicka eller pojke. Jo därför att om mormor vet att det är en flicka eller en pojke vi pratar om så kommer barnet att bli bemött på olika sätt. Jag har en vän till mig som aldrig fick följa med pappa ut till garaget, fast det fick lillebror och storebror göra.. Det är viktigt! Fast jag har svårt att hitta de rätta orden när jag ska förklara varför genusarbete är så viktigt!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: