By tankar och en släng av den miljövänliga kollektivtrafiken!


En sak som jag inte riktigt har tänkt på tidigare här i vår lilla by är att vi bör försöka göra så att vi har kvar affärerna. Det kanske inte är så smart att åka ner till stan och handla leksaker för att det är billigare där, för tänk då när vi behöver en snabb present i sista minuten någon gång också finns det ingen Leksaksaffär kvar. 

En sak som en bekant till mig påpekade idag är att det säljs ju apoteksvaror på matvaruaffärerna nu. Visst kanske det kan vara bra om jag behöver hostmedicin en söndag när apoteket är stängd, fast om jag alltid köper allt på Ica istället kanske apoteket tvingas stänga, och var ska jag då hämta ut mina p-piller, då måste jag åka ändå upp till ånge, fast tänk då på Asta 79år som kanske brukar ta rullatorn upp till apoteket för att hon är så skröpplig att hon inte bör köra bil, då måste ju hon åka upp till Ånge för att hämta ut hennes viktiga medicin som gör att hon klarar av dagen. Och det kan ju bli lite jobbigt. Typ. En liten tanke bara =)

Våra små affärer behövs ju, det blir inte roligt om vi "måste" åka till stan för att handla saker. Det skulle kunna bli lite jobbigt kan jag tänka mig, o tänk på alla onödiga bilresor eftersom att jag inte tror att det är många tjockisar här i min lilla by som faktiskt åker buss eller tåg de sju milen till stan.

Det här eller ett liknande tåg brukar i alla fall jag åka med. Riktigt lugnt och skönt brukar det kunna vara, vissa dagar är det ju nå puckon som tror att det är PRATA-HUR-HÖGT-DU-VILL-OCH-SKIT-I-ANDRA-AVDELNINGEN som de sitter på, fast den heter TYSTA-AVDELNINGEN, då kan jag bli lite förbannad! ;)

Bildkälla

Ni som inte gillar att åka kollektivt, förutom att det kan vara jobbigt om du har packning så har jag inte förståelse för dig. Om du exempelvis åker tåg så slipper du koncentrera dig på vägen och kan läsa en bra bok, surfa eller göra något annat du tycker är intressant på tågresan ner. Du kan gå på toa och förhoppningsvis kommer du fram i tid. Visst är tågen ofta försenade och så, fast det gör inte så mycket för min del. Kommer jag försent har folk förståelse, och jag sparar ju på miljön! =) 

Det måste ju vara tusen gånger skönare att åka tåg med en gnällig unge istället för att köra bil, för då ska en koncentrera sig på vägen samtidigt som en ska hålla humöret uppe på ungen. Så blir en sur, stressad och en sämre förare, ungen lär inte må bra av att ha en sur förälder och föräldern lär inte må bra av att vara en sur förälder. Kan jag tänka mig, jag har ju inga barn själv fast har själv upplevt två tågresor med mina söta kusinbarn som roliga. Det är ju en häftig upplevelse för ungarna också! =)

En tågupplevelse


Ååå titta ut ;)

Bildkälla till de båda bilderna =)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: