Praktik på en Waldorfförskola :)

Idag har jag varit på praktik på en Waldorfförskola i Umeå. :) Det har varit riktigt roligt och jag är på en småbarnsavdelning för 1-3åringar. Det är högst fyra barn i barngruppen jag är i och idag var det bara två. :)

Till lunch vart det Broccoligratäng med ris och syrade morötter, det var riktigt gott och all mat är ekologisk eller krav eller närodlad i den mån det går. :) Matbordet är runt och en ser varandra. Alla har sina bestämda platser, för trygghetens skull och det finns ett värmeljus som tänds när vi ska sitta vid bordet. Alla får sedan blåsa på tändstickan när den ska släckas.
Leksaker som var populära var bland annat en liten liten trävagn o där i låg det två waldorfdockor i olika färger, storlekar och kläder också fanns det två kattfigurer. En tung mellanstor röd boll och några småbollar.
Istället för att säga "Nej du får inte kasta bollen" kan en säga "Ta de småbollarna istället dem kan du kasta med inne." Och pedagogen som är min handledare försöker att inte använda ordet Nej så ofta, för att inte vara någon slags polis.
Det känns mycket bättre än på den vanliga förskolan som jag hade feriepraktik på i sommar. För angående mitt hår fick jag inte höra "Hur gör du om du vill ha ut det där då?", "Går det att tvätta det där?" och "Men usch det kan ju inte gå att få rent det riktigt". Jag fick inte ens en enda antydan till att tvätta mitt hår, Jag fick frågor om " Hur länge har du sparat?" och "Hur har du gjort det där?" och när jag svarade på hur jag gjort det och avslutade med konstigt va för det satt även en unge och lyssnade så sa min handledare "Nej, verkligen inte, häftigt!" Det känns roligt, att inte behöva ana äckligt, angående en själv. :D
Jag har även fått höra att ordet hen är det enda som används i Finland, att dem inte använder hon och han där, det var häftigt tycker jag! Undra om människorna där är helt förstörda bara för att dem inte pratar om hon och han, Nej jag skulle inte tro det, som vissa som inte tycker om ordet hen påstår.
Efter praktiken tänkte jag ta mig en liten promenad till Joel för att se hur lång tid det skulle ta att gå, så jag vet tills imorgon om jag tänker gå då på morgonen. Joel trodde att det skulle ta typ 45 minuter, någon jag mötte och frågade om vägen trodde det skulle ta en timme och de allra flesta sa "Ska du GÅ in till centrum?", haha ja det tänkte jag och det tog 2 timmar! Fatta 2 hela timmar. Tror du att jag blev lite överlycklig när jag började se civilisation likt centrum eller? Ja jävligt överlycklig blev jag och riktigt hungrig var både Joel och jag när jag kom hit till honom. Jag lagade sojakorvstroganoff och ris och Joel gjorde en sallad av tomat, paprika, rödlök, gurka, spenat, fetaost och kryddmix med olivolja, riktigt gott blev det och jag har aldrig testat spenat i sallad tidigare men jag kände ändå igen smaken, eller så var det kryddmixen jag kände igen. Jag får för mig att spenat är nyttigare än sallad också, nu måste jag googla det.
Jag har ont i hälsenorna och om min kropp orkar blir det promenad eller cykling till praktiken och hem imorgon ändå! :)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: