Hus....s prat och drömmar om festival :)


Ser du vad jag ritat? :P


Det är ju en husvagn, jag har suttit och ritat och förklarat för Feliziah hur husvagnen ser ut.
Jag vill åka med den, Feliziah och Tom till Peace and love i sommar. Och kanske Agnez? ;)

Och nu när vi pratat om husvagnen blir jag så jävla sugen på att inreda den, måla över alla dystra färger och minnen och byta gardiner :) Det skulle kunna bli så jävla kul tror jag! :D
Magister Lollo

OM du ska gå omvårdnad eller barn och fritid då ska du gå på sundsvalls gymmnasium. De har en hög nivå på sin utbildning och många många elever har gått där och många har tagit examen därifrån. Sundsvalls praktiska är nyöppnat och inte alls lika beprövat. Välj en skola som har hållt på länge, då är de också bra på sin sak! dessutom är det kung och gå på sunsdvalls gymnasum. Bra lärare, roliga grejer som händer och i trean tävlar alla treor om guldtrofén, det är grymt härligt! Mitt råd är att du väljer sundsvalls gymnasium, jag tror somd du säger att de kräver mer, åtminstone har de koll på hur utbildningen skall läggas upp, de har ju erfarenhet!

PUBLICERAT DEN 2010-03-31 KLOCKAN 21:22:20
BLOGG: http://historylollo.bloggplatsen.se
Magister Lollo

Hej igen!

Jag läste dina inlägg och kan ju säga som så att jag känner igen mig. Jag kunde ligga sömnlös innan prov för att jag var orolig för att inte få MVG. Men det jag lärde mig av det är att det inte var värt. Mycket oro, sen gick det ändå bra (oftast) och om det inte gick bra så var det inte hela världen.



Ett VG är inte dåligt, men visst, MVG är bättre! Men alla människor är bra på olika saker. Jag kunde få MVG i vissa ämnen, men i matte exempelvis fick jag nöja mig med VG. Det spelade ingen roll hur mycket jag pluggade, mer än VG blev det inte. Och då fick man vara nöjd för då kände man att "Ok, jag har gjort mitt bästa - mer kan jag inte göra".



Jobbigt att du känner så med proven. Ändå upplever jag att du börjar plugga i tid, och det är väl ett tips också, att läsa i tid så att du dagen innan ett prov kan softa och känna "Yes, det här kan jag". Ta sista dagen till att reptera det brukar göra en lugn och trygg. Lite nervositet släpper om man känner dagen innan att detta KAN JAG.



Fördelen med provångest, är att man tar skolan på allvar. Det leder ofta till bra betyg, men visst, det får inte bli så att man oroar sig så mycket att man mår dåligt. Och heller inte att man som du säger stannar hemma för att man känner oro för att man inte kan tillräckligt. Jag tror att om du läser på ordentligt, i god tid, då kan du lugn och sansad gå till provet och göra bra ifrån dig.



Sist men inte minst så är det så att provsituationen upplevs jobbig av många elever, det vet jag. Man blir stressad, kanske är man jättenervös, får blackout. Har man då pluggat bra innan då minskar risken för att man glömmer allt. Lite nervös är också bra att vara, då skärper man sig och gör bra ifrån sig. Men lagom är väl bäst som vanligt.



Det absolut viktigaste, det är att lita på sig själv. Att man fixar det. Och har man pluggat bra då ska man säga till sig själv också att detta fixar jag. Och du ska känna innan ett prov att du gjort ditt bästa, då har du också gjort det och kan heller inte göra mer. Sen får provet gå som det går.



Det viktigaste är faktiskt att man kan ett område, inte vad man får på provet. Det är ju kunskaperna du ska ha med dig i livet. Men visst, ett prov ligger ju ändå till grund för betygen, men det inte så att en lärare ändrar uppfattning om en elev om man skulle floppa och skriva dåligt någon gång. Det är helheten man bedömer.



Sen inför gymnasiet, du kommer att fixa det! Det blir jättekul, det är roligt att gå ett program där alla som går är intresserade av samma sak. Visst blir det jobb, men man lär sig mycket och det är kul att känna att kraven ökar med ökad ålder. Man utvecklas av det och man blir starkare!



När jag skulle börja gymnasiet då trodde jag att det skulle jag aldrig fixa. Sen visade det sig att det gick hur bra som helst. Trots att jag var jättescary inför proven ibörjan, tänkte att jag får nöja mig med G. Men sen fick man ändå MVG. Människan utvecklas, och med ökad ålder så blir du mognare, klarar av mer och klarar därför av saker du kanske egentligen inte tror att du klarar av. Därför blir gymnasiet en baggis, inte värre än det du gör i nian.



Jobba på med geografin nu och var lugn inför provet! Det kommer att gå bra!

Ha ett skönt lov /Lollo

PUBLICERAT DEN 2010-03-31 KLOCKAN 22:38:42
BLOGG: http://magisterlollo.bloggplatsen.se
Agnez

Jag hjälper gärna till med husvagnen ;D

PUBLICERAT DEN 2010-03-31 KLOCKAN 23:37:33
BLOGG: http://agnezzthecookie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: